Tuesday, April 21, 2020

Halo semuanya!
Salam MCO Malaysia 2020. Dah lama ya amat bersawang blog ni (tiap kali update confirm mention bersawang sebab lama gilos weh tak update). Lagi2 since ada si bujang kenit kesayangan ibuayah manje2 iyyeee ni aduhai sempat scroll lazada & shopee je wakaka. 
Wait what? MCO tu hapo?
Yelah post ni pun untuk tuan blog ni merujuk dimasa hadapan so that tahulah kan pghujung bulan Mac 2020, Malaysia dibadai pandemic infectious disease, virus Covid-19. Strain dari coronavirus. Ouhya awal tahun 2020 haritu 2.1.2020 aku start kerja as AVO kat satu vet clinic bdr seri putra. Well oh well actually tu klinik lecturer aku then rezeki jugak dekat dengan Bangi so lepas timbang tara pro & cons so Mr KA bagila greenlight. Tapi nampak gaya green tu mcm dah kearah2 yellowlight tinggal tunggu masa nak redlight je ni. Ahhh tu story post lain pulak lahhh.

So kesinambungan berkaitan covid dan kerja as AVO tu, actually coronavirus tu dah jd mainan bibir kitorang kt klinik. Sebab banyak je kes kucing dtg sakit bila bloodtest positive pulak antibody corona tu. Hmmm kalau korang owner kucing nak tau, corona virus kt kucing ni lah yang boleh procees to FIP disease. Aku pernah story kt post before2 ni kalau rajin scroll lah ek untuk penambahan ilmu. Nanti aku story post lain jugak pasal corona kucing, busung, dan zoonotical antara manusia dan haiwan muahahaha. Okay tadi macam nk story pasal MCO tiberrrrrr terforward pergi intipati coronavirus pulok. Ouhye MCO tu stand for Movement Control Order @ Perintah Kawalan Pergerakan. Kenapa kena kontrol? Haaaaa pasal corona ni punya kerjalaa. Easily infected person to person by contact. Jangkitan bermula dgn spreading titisan air, means batuk, bersin, ludah dan seangkatan dengannya. So by today 21.4.2020 (anak dibu dah 14-month old harini ALHAMDULILLAH!), kat Malaysia je dah  ada 5,425 orang yang berjangkit. Fatal case seramai 89 orang. DIscharged cases 3,295 dan total active cases 2,041 orang. Haaaaa ramai kan? 
So sebagai langkah pencegahan spreading of the disease,semua orang kena #stayhome. No kerja, no jalan2, no balik kampung, no beriada and all that. Golongan2 tertentu je boleh bekerja (termasuklaaaa aku sobss) lagi2 bahagian frontliner services. Tapi aku digesa ambil unpaid leave so menganggur laa aku selama sebulan (maybe akan datang menganggur terus pasal kes green-yellow-red light tadi). 
Maka arahan MCO tu menjadikan seluruh dunia ni tengah undergo norma yg berlainan dari biasa! Boleh dikatakan upside down jugakla situasinya. Nak keluar carik brg pon terhad masa dan orangnya. Roadblock merata2 (ni part aku malas tempuh ulangalik kerja). Dan paling penting arahan unpaid leave dari bigboss kat rumah ni more kepada ksejahteraan kesihatan aku jugak. Yelah orang immune rendah macam ni high risk amatttt. 

So just nak story laaa Malaysia sekarang ni 22.4.2020 (puasa Ramadhan start 24.4.2020) tengah undergo MCO. Ramadhan memang tiada bazar. Tiada balik2 kampung. Dan kitorang masih berjuang utk hapuskan covid-19! Bak kata papazola boboiboy (sejak ada anak hidup aku byk kartun. Berjuang camnooo? Berjuang dengan #stayhome! Wakakakak. Kena buat storyline gempak2 nak cerita kat Erhan bujang dibu ni bila dia besor nanti. Semangattttt memperjuangkan penghapusan virus ni dengan stay at home! kihkih. 

No comments: