Sunday, June 14, 2009

laaa , jerebu rupanya !

suatu malam ..
(baru jer tadi sebenarnya)
aku memandu kelisa ke kedai ah chong (bukn ah long)
untuk menambah kredit phoneku ..
agar dpatku bermsg2 dgn si dia (bukan pakwe ok!)
lalu ku perasan knapa pandanganku kaburr ..

''ehh , aku niy makin rabun ker?''
''asal cermin keta niyyy kabur pulak ?''

then aku grakknlaaa viper keta berulang2 kali ..
smpai cina2 ensem yg ngah jalan2 pon dok pndang pelik aku psg viper padahal tak hujan ..

sgt pelik ..
lalu ku pisat2kan mataku ..
masih kabur jua pandanganku ..
ohhhh ! aku makin rabun kah ???

tiba2 terdengar suara berceloteh DJ fly fm berbincang pasal isu semasa negara kitaa ..
JEREBU ! yahyaaahh .. jerebu ..
baru ku igt skarang memg keadaan sekeliling mengalami masalah jerebu ..
ohohhhh .. rupanya bukan aku yg rabun , bukan juga masalah cermin keretaku ..
ianya masalah jerebu !

wahai rakan2 , apakah punca jerebu ini ?
bumi kita makin sakit ! sakit , sakit dan sakit!

memang tak dinafikan , selaku manusia .. aku jua mengaku ianya turut berpunca dr aku jugaaa .. asap kenderaan (kereta yg kupandu) .. asap kilang2 (yg berada di kwsn perindustrian nilai3) .. pembakaran terbukaa .. dan pembakaran besar (sperti di indonesia) ..

masihkah ada harapan utk bum kita sihat seperti dahulu ?
sedangkan pada zaman nabi lagi sudah digambarkan keadaan bumi yg ditunjukkan oleh seorang tua yg sgt uzur dan bongkok seolah2 hanya menunggu 'masa' je lagi ..
ohhhhhh ..
plase , save our mother nature ! (eh , de kaitan ker?)
jalankan tanggungjwb kita sbg khalifah di muka bumi ini ..

psst , sy tak hebaaatt .. ini hanya teguran bsamaaa .. maaf salah dan silap kata .

No comments: