Saturday, October 11, 2008

♥the javanese♥

hUuuu..
lamenyer laa tak balik kampung..
dah masuk hari ke berapa neyh..barulah dapat jumpa nenek2 and atok2 sedara yg duduk kt area2 klang valley..shah alam..banting..

the javanese???
yUp!aku memang bketurunan jawa..but still title melayu okEh!:)
aku suka pergi rumah2 nenek2 n atok2 saudara aku yg bketurunan jawa neyh..
agak besh seket..betah je lepak2 rumah diorang..expecially rumah saudara2 belah mama aku laa..otai2 je semua..hEee..:)

hari neyh barulah bpeluang pergi rumah2 diorang..
1st rumah..
nenek sdara aku yg lebih mesra dpanggil nenek marina or bibik nah jek..
rumah nenek ni trletak kat kg pandamaran..klang..
dkat2 gak ngan muara sungai..(kalau tak silap aku laa..:p)
apa yg besh kat rumah dia ek???
mesti laa kuih muih and krepek2 dia!hUhuuu..
bukan apa..hampir 100% juadah kt rumah nenek neyh..dia buat sendiri aww..
memang aku tabik spring laa kt nenek aku yg sorang neyh..:D
even dia selalu tak sehat..still gagah buat kuih2 tradisional yg semakin pupus dek arus zaman..
lain dengan kuih2 tunjuk..(kuih2 beli laa)..
even corak and nama lain..sOmetimes aku rasa..semua kuih tu sama jek rasanya..eishh..
kalau pegi rumah bibik nah neyh..aku paling suka melantak kuih 'goyang' dia..or ada orang pggil kuih 'bunga ros'..
tapi bibik Nah kata..jawa panggil kuih 'andul2'..hUhh???
belajar lagi perktaan baru!hik3..
aku pernah try makan kuih neyh kat rumah orang lain..tapi tetap tak sama dgn bibik Nah punya..hUuu~~:)
Photobucket
and kalau gi rumah bibik Nah nie..
dia mesti tak luper nak wat sambal goreng kering..
aper tUhh??
mesti ramai yg tak tawu..
ramuan dia juz kentang yg digiris kecik2..bilis..kacang tanah..tempe..then cmpur ngan sambal yg dibuat khas..and masak smpai kering..
aku pernah gak try dulu..tapi bukan kering..terus gEseng..
gEseng???pkataan jawa lagi..muehehee..geseng tUh maknanya hangus..:)
Photobucket


after that..
2nd rumah..
rumah nenek tiri aku..
nama nenek Nah jugak..
aiihh..memang fmily2 aku neyh..nama pOn nk dkt2 sama..
sOmetimes aku pon lupe nama2 diorang neyh..:)
biasanyer..
kalau pegi rumah org2 jawa nih..expecially yg duduk2 kt kampung2..org2 lama..
diorang mesti pkai gelas kecik2..
pelik gak tapi unik..tu yg aku suka..
kalau pegi tempat lain..
mne nak dapat..
nenek tiri aku ckap..orang dulu2 pkai cwan2 n gelas2 mcm tu jek dulu..
oOooo..patot laa..bagus2 tak lupa tradisi..hEee..:)
Photobucket

after that..
aku pergi laa beberapa rumah lagi..
tapi biase2 je ahh cOz rumah diorang pon kt kampung biasa2 jerr..
takde yg menarik sgt..
cuma aku kalau pergi rumah mereka2 tuh..
takde rasa lagi tak biasa..
dah macam selalu pergi jerr..
padahal time2 raya baru tersembul muka..hUuu..:)

apa yg aku dapat ziarah2 raya ni..
even kita dah duduk jauh dari diorang..
berlainan negeri pon..
janganlah kita lupakan mereka..
lagi2 yg dah tua and sakit2..
bila ada kesempatan lawatlah mereka..
bukan saper2 pon..
darah daging kita juga..
even kita tak rapat sgt dgn diorang..
diorang still bergelar keluarga kita..
jangan terlalu sombong sampaikan lupa sanak saudara sendiri..okEh???
(^_^)

Photobucket
-kami bersaudara-
ADIK FEYRA ♥ KAKAK ERNA

No comments: