Sunday, May 3, 2015

abused | fahamkah kau?


Heiyo Assalamualaikum !

Last few weeks cuci mata keluar duit menjamu mata kt Downtown Mines . Itu sahaja yg terdekat yg boleh dikira macam-macam ada . Not only shawls neelofa lah apa lah, dress, jeans, bundle what so ever, dekat sini kira varieties lagi banyak . In one port, there was a small booth ala-ala pet shop begitu . Ramai jugak lah yang singgahsana kat booth to either sekadar cuci mata, beli barang dan tak kurang juga yg gatal tangan abused animals dalam cage/confinement kat kedai tu . That was sucks man .

Abused? Apa kau faham makna abused ?
I'm not gonna write about child abused, woman abused, maid abused or seangkatan dengannya . Because I'm an animal science's student, so I'm gonna write about animals abused . Not so interesting, but it is important for us. Yes, we are human yg Allah SWT bagi akal untuk berfikir. 


*sorry this pic was credit to Utusan . Ni news tentang isu downtown di arah tutup dan bakal berpindah ke Taman Equine, Sri Kembangan , I don't know what's the latest news about it . Perhaps mereka tak jadi tutup because steamboat sentul dia kat sini sangat awesome! Sedap sungguh !



Sebenarnya, aku tak suka langsung pergi pet shop kat downtown/uptown/bazar kat luar ni . Meruntun jiwa kalau masuk . Bukan sebab properties or goods yg dia jual, but the animal on that shop/booths . Dulu, aku tak sure dari bila dan sampai bila, pet shop kat sini ada letak one animals yg aku pun lupa spesis apa . But it looks like a wildlife species tau . Aku tak sampai hati nak datang dekat sebab aku macam terdengar-dengar rayuan dia minta dilepaskan . Kau bayang, spesis wildlife, letak dalam confinement sangkar besar, tengah-tengah kawasan orang ramai, what you think people? Don't you think animals also have their own feeling? Boleh kau bayangkan tak betapa stress dan tersiksanya jiwa dia letak macam tu?






Isu stress macam tu satu hal . Mostly yg aku jengah-jengah, tak kira lah kat sini ker, pasar minggu ker, uptown tempat lain ker, most of them never put and provide any feed to the animals . Bukan setakat feed, pernah jugak ada yang tak letak air langsung! Where did you put your brain people?!! Ada pernah sekali aku tegur owner booth tu, dan dengan selamba beralasan nnt animals tu kencing dan berak busuk . Eh hello, kalau aku kurung kau dari jam 6petang sampai 2pagi tanpa makan dan minum agak-agak lembik nazak tak kau?! Pernah one time, ada dua ekor kitten dalam sangkar, sangkar tu besar macam perangkap tikus jer aku perhati . Berpelukan to each other . Aku expect both of them kesejukan sebab cuaca malam tu sejuak lepas hujan . Without air, makanan, proper kain ker apa untuk alas mereka kesejukan . Rasa nak nangis tau tak tengok both of them macam tu . Bila aku tegur owner, katanye every night kucing-kucing tu macam tu so dah biasa . Stupid people, takkan behaviour animals ko tak boleh nampak dengan mata kasar?! So what purpose kau buka pet shop/booth macam tu? Aku tak faham, orang yang tak pandai atau bodoh sombong tentang animal's welfare tp sibuk nak poyo-poyo bukak pet shop konon-konon animal's lover . Lepastu kau biar animals kat kedai kau terlingkup tertangkup sakit ker nazakker janji duit kau masyuk .

Kalau kau dah tengok haiwan tu passive, monyok, makan tak berapa, minum tak sangat, then you must monitor the animals lah . Kau ingat dalam dunia ni kau jer berhak hidup? Haiwan tu tiada perasaan? Nasib haiwan tu tak boleh bercakap, kalau tak sebakul dah dia makihamun kau hari-hari . Tapi jangan lupa, haiwan pun boleh berdoa . Buat baik dengan haiwan, in sha Allah besar ganjarannya . Kalau bukan kat dunia, kat akhirat sana ada lagi . Jaga welfare dia sebaik mungkin, sihatlah dia nanti tu in sha Allah . Bukan senang nak jaga haiwan sebenarnya . Komited, tanggungjawab yg tinggi tu mesti ada . Yang paling penting, kasih sayang kita dengan dia . Kalau kau tak suka kucing, tapi acah-acah nak jual kucing, what for? Saja mengaut untung? Bagi aku kan, better lah pergi adopt mana-mana stray cats kat luar tu . Banyak lagi yg perlukan perhatian . Bukan aku tak suka jual beli pets ni, tapi alangkah lebih baik kalau yang buruk-buruk tu kita perelokkan . 

Kalau aku ada kuasa, aku nak pantau setiap uptown/downtown/bazar/pasar minggu kat satu Malaysia ni . Mana-mana yg letak haiwan dalam confinement tak bg makan minum, biar haiwan tu diabused orang sekeliling (yg main tarik ekor lah, tarik telinga lah, tolak2 sangkar lah, bagi makan plastik lah) memang aku masukkan lokap jer . Pengajaran . Selagi tak ajar, takkan belajar . Aku pernah jer marah budak yang main tarik-tarik ekor meow kat bazar . Depan-depan bapak dia aku sound . Peduli lah, kenapa tak ajar anak kau nilai-nilai murni adab berbuat baik dengan makhluk lain? Children learn many thingsfrom their parents . Macam mana acuan, macam itu lah kuih nya . Ingat yer kawan-kawan, atas muka bumi ni bukan kita je yg Allah bagi peluang duduk . Banyak lagi benda hidup yg sebenarnya banyak bg manfaat kt manusia . Kalau kita berbuat baik sesama makhluk, banyak ganjarannya . Jangan sombong, jangan bongkak jd khalifah kt muka bumi ni . Tau kenapa Allah letakkan jugak makhluk lain expecially haiwan kat atas muka bumi ni? Apa yg aku pernah dengar ceramah, haiwan tu boleh jadi satu ujian untuk kita . Ujian tu boleh kita jadikan sebagai beban, boleh juga dijadikan peluang utk kita grab saham akhirat nanti . Tepuk dada, tanya iman diri . 








1 comment:

IracyHelianthus said...

eFIRA, boleh buat Aduan pada Pej Vet terdekat or negeri, boleh masuk bawah Kekejaman Haiwan punya law