Saturday, November 22, 2014

Bila masa tidak boleh diundur semula


Assalamualaikum (^^,)

Blog adalah kawan baik aku, suatu masa dahulu . Boleh sesiapa bagi cadangan bernas sikit, macam mana aku nak berkawan baik semula dengan blog usang aku ni? Kira-kira semenjak lepas SPM aku mula berblog, hampir lima tahun usia blog ni . Ya LIMA TAHUN diulangi, LIMA TAHUN . Bermula dengan berjinak2, aktif bukan main, lama-lama sifat malas menguasai diri . Assignments sendiri pun kelam kabut buat, bila nya nak update blog kan?

Bermula usia aku belasan tahun, aku mula berblog . Jika diputar semula, terasa malu nak baca balik setiap patah perkataan yang aku rangkakan dalam ni . Budak baru nak belajar hidup, biasa lah kan? Tapi sekarang, usia dah menganjak 20an . Dah lebih 21 tahun pun . Apa yang nak dibanggakan dengan usia 20an ke atas?Tiada! Hanya menanti usia penghujung tiba yang tiada siapa pun mampu mengetahuinya . Apa yg boleh dikatakan, kita boleh belajar erti hidup . Bukan sekadar menonton drama korea, melayu atau sinetron, kita sendiri boleh rasa setiap inci dugaan dan cabaran tempuh hidup kat dunia akhir zaman ni . Benda semua perlukan belajar . Dari kesilapan sendiri kita kena belajar, dari kekhilafan orang lain kita boleh belajar . Bahkan, dari kejayaan pun kita harus belajar . Senangnya, belajar lah untuk hidup .

Aku belajar kenal dunia, aku belajar macam mana nak hidup, aku belajar macam mana nak jadi manusia yg sebetulnya manusia, aku belajar tentang orang, aku belajar mengenal siapa itu manusia sebenarnya . Dari situlah aku belajar, kebergantungan hidup kita bukan pada manusia, tapi melaluiNya .

Aku jugak belajar dari mereka yg lebih mengenali apa itu kehidupan atas muka bumi ni . Tentang diri kita, tanggungjawab kita, siapa kita, apa yg perlu kita buat . Mudah-mudahan kebaikan dari Allah itu akan datang pada diri kita, suatu hari nanti . Tambah apa yg tiada, menambah baik apa yg sedia ada .

*Hati ini sedang bersedih dan keliru tentang sesuatu . Tapi aku tau, Allah sedang menguji aku . Fikir baik-baik sahaya ya Feyra . Ingat baik-baik saja pada manusia lain . Kita dan dia berbeza, tapi mempunyai satu yg sama . Tuhan dia dan kita tetap sama, Allahu Taala .





No comments: