Saturday, January 14, 2012

motivate diri sendiri




Assalamualaikum :)




KURUS ?
Siapa tak suka KURUS kan ?
Siapa taknak jadi KURUS kan ?
Yes, I am .. Setiap manusia kat mukabumi ni taknak la jadi obes or overweight right ?
So do I ! 


I've started to gain weight after taking my medicine (for my disease) .. It's actually some type of hormone, you know hormone ? Hormone adalah suatu chemical dalam badan kita .. Sebagai contoh insulin, testosteron, tyroidcine and others .. So when our body (my body actually) mcm tak dapat seimbangkan hormon yang baru disumbat ni, so peningkatan berat badan secara mendadak telah berlaku .. 


But aku rase masuk sem ni, my hormon mcm da stabil because setengah tahun berat tak naik-naik (alhamdulillah) macam dulu-dulu .. Turun tu aderla sikit-sikit lagi lagi masa Ramadhan haritu .. 


My bad also, maybe .. Sebab after ambik medicine tuh, langsung tak kawal pemakanan -,-'
Yelah zaman mentahmentah kurang matured .. Bila dah meningkat usia 20an barulah macam ada kesedaran .. Tu pon after I've gain my weight sampai dekat 10kg within this 2years .. 


Bila dilihat semula gambar-gambar zaman muda remaja dulu, rasa nak MENANGIS! Yes I am!
Sebab jauh beza taww takk dengan diri sekarang nii .. Sobs ! 
Walhal rasanya pemakanan aku mula kurangkan since masuk U nii .. I mean kalau dulu memang makan nasi banyak, these few years makan nasi half cup je .. Rasa macam goreng-goreng dah kurang la banding zaman-zaman sekolah dulu .. 


When I asked my doctor, yes dia kata sebab aku mula ambil hormon then badan belum dapat seimbangkan then tu yang naik mendadak .. Nasihat dia, BERSENAM ! 


Haha, BERSENAM ? malasssnyeeee -,-'


Sooo aku start motivate kan diri sendiri bila tengok gambar zaman dahulu kala .. Ouh 'slim' nya berbanding sekarang -,-' *sekarang dah macam makmak orang dah ~






This is me 3years ago .. Zaman masih belum di diagnose dengan disease, zaman masih belum badan macam mak orang (tp ada je kata aku mcm kakak org) dan zaman di mana rasa nak pakai baju kecik jer (yerr ini tak bagus tau adik-adik) .. 
















Dan sebenarnya aku bukan nak salahkan disease aku, itu seolah-olah menyalahkan takdir kan ? Aku bersyukur dapat ujian macam ni, sebab melalui ujian ni aku dapat kenal diri aku yang sebenar-benarnya .. Sayangnya Allah kat aku, Dia turunkan ujian untuk aku lebih dekatkan diri aku padaNya :') 


Cuma mungkin usaha bersungguh-sungguh itu salah satu hikmahnya kan ? Usaha untuk diri sendiri, takde rugi pon (bak kata mama) .. Aku nak susut bukan untuk cantik ditayangkan kat orang, tapi untuk kesihatan diri sendiri .. InsyaAllah, pray for me and my health :) 






p/s : HATI menangis, siapa yang tahu ? *aku rasa aku dah penat asyik nak ikut telunjuk orang sampaikan apa yang aku nak kadangkadang susah nak dapat ~ kempunan, sekian ~





















No comments: