Friday, July 15, 2011

wordless Friday *sharing is caring*





Assalamualaikum (:


First of all, nak say CONGRATES kat kawan-kawan, ahkah-ahkak dan ahbang-ahbang yang dapat futher degree . Especially my lovely hani bambammmm . Dan to senior-senior warga Diploma in Animal Health and Production, congrates yang dapat futher DVM :) Proud of u all ! (:
Dan yang tak dapat, don't worry . Rezeki Allah tu luas . Kat mana-mana insyaAllah dapat . Lambat cepat je pertimbangan . Lagi banyak kita sabar, lagi banyak pahala kita dapat .


Dan peringatan kepada diri sendiri, jangan cepat mengalah dan putus asa . GAGAL SEKALI tak bermakna GAGAL SELAMANYA . Rezeki Allah itu sentiasa luas . Kalau tak dapat, means Allah nak kita usaha, usaha dan usaha lagi . Yess, aku tau prestasi aku makin jatuh, jatuh dan jatuh . Aku sendiri sometimes berputus asa. Lastly tadi memang tak menahan jatuh airmata mahal neh =.= My BAD =.=' But baru aku sedar, Allah nak aku usaha lagi . Kita takkan mudah capai apa yang kita nak kan ? SEMANGAT ! SEMANGAT ! Hobenggg jangg hobenggggg ! (:


Ehm . nak SHARE something boleh ? Actually aku dapat info ni pon dari sini . Baru baca web ni kejap tadi . Tenang sikit dari sifat amarah dan dendam . Marah itu sifat syaitan . Kenapa nak bertuankan syaitan sedangkan yang bagi nikmat segala kebaikan adalah Allah yang maha Pemurah ?


'' Bila datangnya perasaan marah dalam keadaan BERDIRI, maka DUDUKLAH dan jika tidak juga surutnya perasan amarah dalam duduk, maka BERSANDARLAH untuk meredakannya ''

Antara petua-petua lain, yang mungkin jugak perlu diamalkan aku yang teramatlah panas baran dan suka dengki sakit hati kat orang tak tentu pasal kan =.=' My BAD again =.='


(1) Banyakkan membaca 'Auzubillahi minassyaitanirrajim' atau Ta'awwuz yang bermaksud 'Aku berlindung denganNya dari syaitan yang direjam' . Marah tu kan sifat syaitan lakhnatullah .

(2) Dah agak-agak amarah tu tersangatla overdose, sampai nak mencarut-carut vavi, fujimak, bozo, dan seangkatan denggannya, ambillah wuduk . Wuduk adalah terapi terbaik bagi membakar api kemarahan yang dah ditiup oleh syaitan dan ditambah minyak tanah tuh .

(3) Tak berjaya jugak ? bagi mengelakkan masalah yang lebih lanjut, seperti serangan jantung atau darah tinggi, maka tidurlah kamu . Tidur juga terapi terbaik bagi semua masalah . Marah, sedih, tertekan, overexcited pon boleh . Bila bangun tidur, insyaAllah perasaan akan reda.


Aku paling suka terapi ambil wuduk dan tidur . Seriously, after that, hati akan tenang sikit . Even perasaan amarah tu ada, tapi amarah yang bersandarkan nafsu semata bukan tiupan dan curahan minyak tanah syaitan durjana . Tapi bagi aku laaa,terapi terbaik adalah MAKAN ! haha . MAKAN dapat hilang stress kan ? begitu jugak amarah . Aku jenis suka marah bentak-bentak, ngamuk-ngamuk, dan akhirnya akan stress sendiri . Bila makan, automatik reda sikit (:

Apapun kat web SINI ada jugak diselitkan kisah yang boleh kita ambil iktibar . Aku pon tersentak bila baca kisah tuh . Kadang-kadang segala perlakuan kita diluar kawalan . Tapi kita kena sedar, luar kawalam tu sebenarnya kita tengah dikawal oleh hasutan syaitan dan iblis . So, tenangkan diri, insyaAllah diri sendiri selamat, orang sekeliling pon tak panas hati (:

Lagi satu, amarah ni bahaya tau, boleh mengundang penyakit hipertensi yang menjurus kepada tekanan darah tinggi dan sakit jantung . So, jangan amarah-amarah okay !
*peringatan untuk diri sendiri sekali lagi =.=' *








2 comments: