Tuesday, June 8, 2010

diskriminasi ~





Aku benci DISKRIMINASI !!!

Zaman yang konon semakin maju ni ..
Mundur dr segi adat tata susila dan hormat menghormati ..
Perkara niiii da selalu dah aku alami ..
Cuma kali ni jer kesabaran aku da sampai tahap kemuncak ..

Memang tak dapat disangkal ..
Dunia memang tidak adil ..
Sana sini berlaku ketidakadilan ..

*memang laa kan kalau tak , takdelaa wujudnya
institusi kehakiman untuk pengadilan

Tapi perlu ke diskriminasi terhadap golongan2 yang
rendah , kurang berkemampuan ..
Ataupun golongan yang bukanlaa
berkereta besar seperti CRV , Mercedez , BMW dan seangkatan ..

Peristiwa hari ni mengimbau kembali kisah2
yang telah diceritakan oleh saudaraku
dan seorang pensyarah di tempatku belajar ..
Roadtax kereta naza kami telah tamat tempoh ..
Entah kenapa masalahnya , aku dan kakak terpaksa
mengupdate balik roadtax uhh kat JPJ berdekatan ..
Setelah berfikir , kami pon pergilaa JPJ Putrajaya ..
Mengikut sumber yang boleh dipercayai , roadtax boleh
diperbahurui kat JPJ Putrajaya ..

Setelah sampai kat depan pintu gate ..
Kami ditahan oleh seorang pak guard ..
Setelah disoal siasat , kami dekehendaki memarkir
kereta kira2 6KM dr bangunan tersebut ..
CAN U IMAGINE BETAPA JAUHNYA ????
Berjalan dan berjalan dan berjalan ..
Aku nampak lak papan tanda parkir kereta utk pelawat
kat dalam kawasan bangunan uhhhh ..
Alamak haihhhhh ..
Semua kereta besar2 , mahal2 ..
Setakat kereta kelisa kecil yang aku drive uhh
konon2 memang tak layak laaa parkir kt situ ..
Ouhh yeaaa ! DISKRIMINASI ..
Seriously , aku tengok sorang pakcik neyyyy ..
Buat urusan gak kt JPJ uhhh ..
Takde laaa macam orang2 besar kenamaan ..
Tapi ku lihat dia memarkir kereta di tempat 'mewah' tersebut ..
Patutlaaaaaaaaaaaa , pakai kereta Toyota Camry ..
Aku tengok pakguard tuuuu bapak aihhhh senang je
bagi penghormatan kat kereta tuhhh ..
Apakah ???????
Perlu ker diskriminasi amcam tuuu ????

Teringat lak cerita saudaraku dan pensyarahku ..
Memang betol ..
Kalau kita pakai smart2 , berkot , org akan layan
baikkkkkkkkkkkkk punya ..
Cuba drive kereta besar , mewah ..
Kawasan larangan parkir pon boley jadi bukan larangan lagi ..

Aku pon pernah terjebak gak ..
Bukan nak mengutuk ker haper kerrr ..
Cuma zaman2 sekolah dulu ..
Kalau ayah aku pakai kot , macam nak gi kerja ..
Walaweyhhhh ..
Dari pakguard , sampai ke pihak atasan senyummm je
jumpa and sopan santun je cakap ..
Lagi2 kalau ayahku drive kereta naza ria ..
Senang je meluncur masuk dalam kawasan sekolah ..
Cuba pakai bju shirt biasa , pakai kereta kelisa ..
tercongokkkkk laaa kau kat pintu pagar tuu mcm org bodoh ..

Gerammmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
dengan perangai orang yang mementingkan darjat
dan pangkat neyyy ..
Macamlaa orang yang biasa2 ney tak layak
dilayan dengan layanan yang baik dan bagus ???

*Waktu kerja dulu , aku lebih suka layan
org yang pakai baju biasa2 , kereta biasa2 ..
Bahasa lebih sopan , lebih berbudi dan lebih
memahami dan sejukk je hati nak melayan ..
Ada sekali tuu sorang pakcek tua tak sedar diri
campak duit lima puluh hinggit kat aku
nak isi minyak .. Peghhh ~
Fikir pakai kereta Mercedez tue bapaakkk hebat
laa nak campak2 duit kt aku ???
Kalau campak duit 500 hinggit takpelaaa gak ..

*Duit adalah objek yang paling kotor kat dunia !!!
Kenapa ??? Kalian fikirkanlaa sendiri :))





No comments: