Saturday, February 12, 2011

mari makan seaweed (:


Assalamualaikum reaadeerrsssss (:

Kamu, kamu dan kamu pernah makan seaweed tak ?

Alaaaa kalau seaweed bodo bodo je mesti ramai
tak nak makan or tak pernah terfikir nak makan kan ?
Tapi kalau yang penggemar sushi macam aku ni,

conform korang suka je makan seaweed tu kan ?




Okay laa seaweed yang balut balut kat sushi tu bagi aku
macam tak best sangat laa kot kalau makan ..
Rasa macam 'tak puas' pulak kurang feel seaweed hehe ..
Aku sukaaaa giiilaaaaaaaaaaaaaa makan seaweed yang
dah dikeringkan, then direndam balik then jadi kembang ..
Bila dah kembang tu, rupa bentuk dia 'sejibik' macam
seaweed segar kat laut tuhh memang terbaiikkkk (:

Bau dia pon silap silap ada orang pening kot especially
siapa siapa yang memang tak suka gila dengan benda nama seaweed ni ..




Ni seaweed yang aku selalu beli kat giant ..
Kat Bintulu ni tak dapat kesan la pulak ada atau tak ..
Tapi yang pasti aku siap suruh my mom post banyak banyak
oleh kerana this sem aku tak balik rumah time cuti sem ..

Macam mana nak makan menatang niiii ?
Senang jer tak perlukan periuk belanga segala bagai ..
Cuma perlukan mangkuk atau cawan atau apa apa je laa
asalkan seaweed ni boleh direndam dengan air panas ..

Dalam 4-5 minit seaweed tu makin berkembang dan kembang
dan lepas tu boleh laaa dinikmati bersama megi, nasi, bubur dsb ..




Baru kejap tadi aku melantak semangkuk seaweed ni
dengan nasi then just tambah kicap je ..
Kalau masukkan dalam sup pon sedap jugak tak pon
time masak/rendam megi tuh letak sekali seaweed ni ..
Kalau makan dengan bubur lagi laaa marvelous super duperb ! (:

Ada certain orang boleh masuk ada jugak yang tak tahan
even bau dia pon ada yang dah rasa macam nak muntah kan ?
Tapi bagi aku benda ni sedap, mudah dan lazat ! hehe
Seaweed ni banyak sangat khasiat dia sebab tuu laa kot
orang orang jepun dan korea rajin melantak seaweed ni ..
Seaweed also known as a secret for a long and healthy life !

Antara yang aku tau/carik/pernah baca pasal khasiat seaweed :

1. Lancarkan sistem metabolisme
2. Memelihara usus dalam badan
3. Menurunkan kolestrol dalam badan
4. Mengandungi Vit A,C,E, Ca dan Mg
5. Menstabilkan gula dalam darah (diabetes)
6. Sebagai medium pembuangan toksin dlm badan
7. Melicin dan menegangkan kulit
8. Mencegah kanset / gout / diabetes / HBP
9. Penstabilan hormon dalam badan
10. Merawat gastrik / anemia

dan macam macaaammm lagi laaaaaaa !

So, lepas ni try laa cuba makan seaweed okey ? (:








p/s : maaf andai saya sentiasa membebankan awak
dengan luahan dan masalah saya :'(
saya tak berniat nak membebankan awak
tapi saya betul betul memerlukan tempat untuk
berkongsi masalah yang saya hadapi sekarang :;(
duhai hati please jadi tabah , wahai perasaan tolong
berhenti memainkan perkara perkara yang membuatkan
hatiku menjadi resah, bingung .. hai semangat,
ke manakan kau menghilang dan terbang ? tolonglah pulang -____-'

No comments: