Tuesday, January 25, 2011

Syukurrrrrr (=




Assalamualaikum to all readers (=

Moga anda, anda dan anda sihat walafiat
dan hidup dibawah payung rahmat dariNya, insyaAllah ..
Bersyukurlah kita masih dikurniakan usia yang panjang,
masih berpeluang untuk mengumpul amalan dan kebaikan
sebagai bekalan kita hidup kat sana pulak kan ?
Bersyukur jugak kita masih diberi kesempatan untuk

menikmati segala nikmat dan kelebihan serta bermacam
jenis rezeki yang terbentang luas di hadapan mata kita ..
Bersyukur jugak kita masih berpeluang merasai pengalaman
hidup sebagai hambaNya dan berpeluang untuk menjadi
insan yang lebih kuat dan tabah melalui ujian2 dariNya (':

Syukur sangat sangat sangat sangaatttt praktikal
utk batch aku bukanlah setakat buat kat
Taman Pertanian Universiti belakang blok aku nehh ..
Kinda boring laaaa kan ? duduk sini sebulan dengan

bertemankan kesunyian student2 lain menikmati
kehidupan dan kebahagiaan di rumah masing-masing ~


Syukurrr sangat sangat sangat sangat apa yang aku
impikan, angankan Alhhamdulillah hampir tercapai ..
Thanks Allah coz give me this opportunity
and insyaAllah aku akan jadikan dia sebagai
kenangan manis dan pahit dalam hidup aku (':

Apa yang aku impikan?angankan ? idamkan ?

Rumah banglo ? duit berkepuk ? pakwe hensemmm ?

*aiicehcehhh AWAK, saya SAYANG awak sorang je laaa ^^

Aku selalu berangan nak mendekatkan diri dengan wildlife ~
Wildlife as gajah, harimau, orang utan, badak, etc etc etc ~
Seriously sangat berminat dengan hidupan2 seperti mereka (:

Dan dan dan aku juga pernah mengimpikan ambition utk
menjadi seorang zoologist .. Pray for me keyh ? (:


Aku selalu berangan gak nak buat praktikal kat
tempat yang jauhhh jauhhhhhhhhhhhhhhhhh ~

Haaaaa ambikkk dapat yang memang jauhhh ..
Dan yang pasti seriously jauh dari rumah ! sobsobss ~
Actually aku memang berkeinginan nak buat LI ni
kat SABAH sebab tertarik sangat sangat masa holiday

kat sana hari tuuu dan ada cita2 nak pergi sana lagi ~

So, Alhamdulillah syukur sangaaattt apa yang aku

inginkan hampir tercapai dan insyaAllah moga
dipermudahkan segala urusan olehNya keyh ? (:







Kenapa mesti WILDLIFE ???
Sebab wildlife kat atas muka bumi ni
makin hari makin dikecam, dan makin pupus :(
Kasihan mereka selalu menjadi mangsa mangsa
kerakusan manusia yang terlalu mengejar
harta dan wang dunia serta pangkat dan darjat ..
Hasilnya, makhluk-makhluk Allah yang tak berdosa
ni jugak jadi mangsa kerasukan manusia sendiri =____='

Kita sendiri termasuklah aku sendiri sometimes
tak sedar yang kita pon turut melibatkan diri
dalam operasi yang menyebabkan hidupan2 liar
kat sekeliling kita nih makin dipupus ditelan pemodenan ..
Beg beg branded, kasut kasut kulit, carpet sagala bagai ..
Lagi lagi yang diperbuat seratus peratus tulen ..
Manusia kadang kadang lupa yang kita hidup atas

muka bumi Allah ni perkongsian bersama jugak
dengan makhluk makhluk Allah yang lain seperti mereka ..
Kadangkala mereka2 tu tak pernah pon bagi ancaman
kat kita tapi kenapa mesti kita mengancam habitat mereka ~

Sebagai khalifah atas muka bumiNya ini kan,
kita sebagai manusia kenalah bertindak sebagai

makhluk Allah yang telah dikurniakan nikmat
akal fikiran yang mampu berfikir dan membezakan
mana satu yang baik dan juga sebaliknya ..
Kasihanilah mereka kerana mereka juga mempunyai
perasaan dan janganlah kita sewenang wenangnya
merosakkan dan merampas segala kehidupan mereka ..

Bukan sahaja untuk mereka, malahan
kita nak ker generasi mendatang yakni
anak anak cucu cicit kita tak lagi kenal
apa itu badak sumbu ? apa itu gajah ?
apa itu orang utan ? apa itu penyu ?
Kita jugak yang penat kan nak menerangkan
kepada mereka satu persatu tentang
kehidupan haiwan haiwan tu kat mereka ~



So gusy ~ comes let save our wildlife ~
Bukan wildlife sahaja malahan haiwan haiwan
lain pon sepatutnya kita kena lindungi dan kasihi
mereka sebab mengasihani haiwan merupakan
amalan yang boleh membawa kepada kebaikan (:
Senang cerita, lets SAVE OUR NATURE ! ;DD



*this sem praktikal dah ambil non-ruminant
so that next sem praktikal kena lak ambil
kambing, lembu, biri2 means ruminant ..
erk, babi pon boleh kan ? mereka pon
makhluk Allah jugak laaa kan cuma haram disentuh (:

No comments: