Friday, December 3, 2010

kisah aku dan doktor






:: gambar di atas tiada kena mengena dgn entry :P ::









Alkesah malam ini : perbualan aku dan seorang doktor


Doktor : You know actually hormon yang dikeluarkan oleh pancrease
or a.k.a insulin adalah antara hormon yg paling jahat dalam
body kita. This is because bila seseorang makan makanan yg
terkandung gula, lemah, karbohidrat or etc dengan banyak,
insulin akan dirembeskan oleh pancrease dengan banyaknya
dan membuatkan intestine kita menyerap segala mcm benda
especially yang tidak diperlukan sgt oleh body seperti lemak.
Thats why seseorang itu boleh menjadi seorang yg sangat obes.

Aku : (sambil termangu-mangu sendirian) ohyea ? jahat jugak insulin
ni sebenarnya kan walaupun actually dia membantu kita dengan
membantu merendahkan paras gula dalam darah kita tapi dalam
jangka masa yg sama dia juga boleh jadi sangat jahat.







Ahah, actually aku jumpa doctor because several reasons ..
Takut kot2 aku da mcm kena symtomp2 hyperthyroid ..
( sedar lepas belajar fisiologi pasal secretion of several hormones in body )
Alhamdulillah doktor tuh kata thyroid aku mcm takde pape ..
Maybe sebab resdung or gain of weight aku kesan dr ubat yg aku ambil ..
Huh because of this problem seriously tak berselera nak makan ..
Haaaaaaaahhhh suka laaa dia tuhh kalau aku tak naik badan cuti nih ..

Then berceritalah antara aku dan doktor tuh dan terkeluar pasal insulin ..
To kamu-kamu-kamu sekalian, jagalah kesihatan anda okay ..
Makan beringat, jangan bak kata orang, 'hujung lalu melintang telan' ..
Beruntunglah anda, anda dan anda sekiranya anda sihat walafiat ..
Kerana sesungguhnya menjadi orang sakit or berpenyakit ..
Sangat perit, pedih dan menyedihkan ..
Ketabahan hati dan kesedaran yg amat tinggi perlu diterapkan ..
'' Mencegah Lebih Baik dari Mengubati kan kawan-kawan ??? ''

Kalau kita perhatikan orang2 jepun, korean ramai yg dah
berkerepot pon masih gagah perkasa seperti raksasa ..
Ni sebab mereka mengamalkan pemakanan yang sehat ..
Dan jepun especially suka minum teh2 herba dan teh hijau ..
OoooooUuuuu I looooooikeeeeeee teh hijau jepun yumyummm ..
Kaum cina kat dalam negara kita pon lebih kurang ..
Sometimes umur dah menjangkau 80an tapi still nampak
macam 30tahun *ehhh tipuuuu actually mcm still 60an ..

Kalau memasak pon, kurang2 kan laaa minyak ..
Kalau nak jugak minyak tuh amalkanlaa ambil minyak
yang berkhasiat mcm minyak mozella or etc ..
Kurangkan pengambilan GULA .. ulang sekali lagi GULA ..
Amalkan gaya hidup sihat keyh ?
Apa yang anda makan, itulah diri anda !

pupyeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee ;DD
Assalamualaikum ~







No comments: