Friday, December 10, 2010

am i lack of vitamin ?



Assalamualaikum dan salam satu Malaysia (:


Pernah tak korang-korang nih didetect kekurangan vitamin?
Tak kisahlaa vitamin apa2 abjad sekalipun ..
And so do I .. Last few days jumpa doct ..
After doing certain test yahhh semua sihat2 belaka *Alhamdulillah

Tapi masa pergi pharmacy dia utk ambil ubat ..
Mak aihhhh banyak gila ubat *antaranya selsema even aku takde flu pon!
(nie mesti kes hospital nak cekik poket ayah aku)
Then tiba2 dia bagi vitamin C .. *betul ker nehh ?
Maybe sebab aku batuk2 tapi tak terokkk pon laaa!

Then yang aku tau laaa ada beberapa effect kalau body kita
lake of certain2 vitamins especially vitamin C ..
Antaranya sengal-sengal badan, lemah sistem imuniti (means sng sakit)
bengkak gusi, hidung berdarah dan mcm2 lagi laa ..
Haaaaa vitamin C ni pon perlu untuk kurangkan
or mencegah dari kena serangan asma, lelah dan seangkatan dengannya ..
Beside that, vitammin c ni pon membantu dalam sistem kardiovaskular kita ..
Sistem jantung, injap2 dalam jantung kita, blood circulatory ..

Erkkk tapi aku just mengalami dua simptom pertama tuu jek ..
Kalau sampai hidung berdarah tuuu takde laa pulak ..
Maybe betol kot aku ni lake of vitamin c haihhhhh =.=

So nak menangani masalah ni kenalaa banyakkan makan sayuran hijau,
brokoli, kentang, kobis bunga, kobis (tapi semua tuh feveret aku lorr) ..
Papepon badan kita memang memerlukan banyak vitamin coz vitamin
tu laaa sometimes prevent kita dari certain disease especially kanser ..

So amalkan gaya pemakanan yg sihat keyh (:






by the way pil niy sedaaaaaaaapppp kuang3 ~


No comments: