Monday, February 1, 2010

kenapa perlu jaga tepi kain kami ?


Perlu ker menyebarkan sesuatu yg kalian pon tak tau
kesasihan berita tersebut ?
samaa ada betul atau sekadar mainan mulut orang
yang memang sering nak mengintai setiap
tingkah laku org lain tanpa melihat tingkah laku diri sendiri ..

Seriously , i'm so tired for all thiz stupid thing !
Perlu ker jaga tepi kain 'kami' ???
Aku insan biasa .. memang tak lari dari melakukan kesilapan ..
Tetapi tahap kesabaran aku ada juga had dan masanya ..
Hinggakan sekarang timbul fitnah-fitnah buruk yg kalian
sebarkan dan menambah sedikit perisa tambahan agar
cerita tesebut menjadi sensasi dan kalian mendapat 'ganjaran' DOSA ?

Apa menariknya dan seronoknya menyebarkan fitnah niy ?
Seronok melihat saudara semuslim sendiri jatuh terduduk ?
Bertepuk tangan bila maruah dan harga diri saudara sendiri tercalar ?

Aku wanita muslimah ..
Aku akui , aku bukanlah yg jenis islamik ..
Tapi aku masih tahu batas - batas diriku sebagai seorang wanita ..
Dan juga sebagai seorang anak yg memegang segunung impian
dan harapan dari insan yg bergelar ibu dan bapa ..
Aku masih sedar ruang aku sebagai seorang pelajar ..

Tolonglah ..
Walau kalian hendak menegur kami ..
Tegurlah dengan cara yg berhemah ..
Terapkanlah nilai dan etika moral kemahiran insaniah dlm diri kalian ..
Janganlah dengan cara menikam kami dr belakang ..
Hormatlah kami sebagaimana kalian menghormati
rakan-rakan seperjuangan kalian yg lain ..

Sepanjang pengetahuanku sendiri , jarang benar aku
ambil kisah hal org lain ..
Apa lagi tak melibatkan diriku langsung ..
Bagiku , biarlah mereka dengan hidup mereka ..
* bak kata roomate aku trsyg ..

Secara tak langsung ..
benda remeh ni kadangkala menambah
serabut dan beban dlm kepala ..
Mulut tempayan memang kita boleh tutup ..
Tetapi tidak mulut manusia ..
Melainkan org itu sendiri menyedari kesalahannya terlepas ckap ..
Aku akui mungkin ini salah satu rintangan dan cabaran untuk
aku menempuhi hidup berjauhan dr family tersayang ..
Dan permasalahan ini kadangkala mematangkan diriku sendiri ..
Untuk bertindak mengikut akal fikiran ..
Bukannya dorongan hawa nafsu ..

Aku memang insan biasa ..
Aku juga hambaNya yg lemah ..
Tetapi percayalah ..
Aku masih berpegang kuat pada asas agamaku ..
Masih tahu dan mampu berfikir ..
Untuk membezakan mana yg baik dan buruk ..
Untuk diriku sendiri ..
Kalian , berpaksilah pada bumi yg nyata ..
Menyebarkan fitnah bukanlah satu benda yg seronok ..
Menyusahkan tuan empunya badan ..
Kalian juga mendapat 'ganjaran' dosa ..


- Kenapa perlu ada permasalahan yg membuatku tidak lena tidur ??? -




No comments: